A vitorlázás egy szerelmesének (érdekes) története
avagy mi köze a Menet-Trend-nek a vitorlázáshoz?


Riport Perényi Péter úrral

Honnan jött a vitorlázás szeretete? Soproni lévén, közel volt a Fertő-tó, futballozni nem szerettünk, valahogy így adódott a vitorlázás. ‘65-től kezdtünk kijárni edzésekre, a Tóra a szakosztállyal, amikor még nem lehetett ott kihajózni, csak külön engedéllyel. Odáig többnyire biciklivel jutottunk el, vagy ritkábban teherautó-platón, holott magát a vitorlázást a “királyok sportjaként” szokták emlegetni - és ez valószínűleg nem véletlen…


51. Barcolana Regatta* (2019.)

A “Barcolana Regatta” 2019 február óta a Világ legnagyobb vitorlás versenysorozata, amelyet 1969 óta rendeznek meg egy 16 mérföldes pályán, minden év, október 2. szombatján, a trieszti öbölben, Olaszországban. 


 2019-ben, az 51. versenyre mi is beneveztünk 7 társammal, és erre az alkalomra ki is béreltünk egy 46 lábas (~ 14 m), négy kabinos, full exrtás vitorláshajót Zadarban (Horvátország), majd azzal hajóztunk át a trieszti öbölbe, méghozzá 2 napos, folyamatos menetben.


Partközelben haladva a gyönyörű tájat csodáltuk, a nyílt vizen a tenger szépségében gyönyörködtünk, éjjel pedig olyan sötétség borult ránk, amilyennel még sűrű erdőben se találkoztunk soha. A hajó pozíciófényei, mint pl. az árbócfény, nem adtak semmi világosságot a fedélzeten, emiatt még egymást se nagyon láttuk. Mondanom se kell, hogy éjszaka teljes mértékben az A4 méretű navigáció kijelzőjére kellett hagyatkoznunk, amely komolyabb eszköz, mint, amilyeneket az autókban használunk, ugyanis ezen nemcsak a partvonal, de a veszélyt jelentő sziklák, továbbá a térségben tartózkodó hajók is láthatók, méghozzá 2-3 km-ről, amikor még bőven van lehetőség a kikerülésükre.

Azon az éjszakán aztán oly erős szél támadt, hogy egy erősebb lökés (ún. “pöff”) következtében a kormánykerék az épp poszton lévő sovány testalkatú csapattársunkat úgy odébb taszajtotta, hogy mindjárt át is kellett adnia a posztját az egyik megtermettebb társunknak, aki még ebben a viharos erejű szélben is képes volt megtartani a kormányt és az útirányt.

Horvátországból Szlovéniába, onnét pedig Olaszországba áthajózva, természetesen minden határátlépésnél ki kellett kötnünk okmányellenőrzések miatt. Így érkeztünk meg végül Triesztbe, ahol sikerült egy éjszakát nyugodtabb körülmények között pihennünk, mert másnap kezdődött hivatalos verseny.

Ez alkalommal mintegy 2500 vitorlás nevezett a versenyre. Maga a rajtvonal is elképesztően széles kellett legyen ahhoz, hogy ilyen rengeteg hajót fel lehessen sorakoztatni. (https://youtu.be/fs_agsjX_Xo)  Mivel pont a verseny napján teljes szélcsendre virradt, ezért a versenybírók kénytelenek voltak áthelyezni a célt az első bójához, így a versenyzőknek legalább addig el kellett valahogy juttatniuk hajóikat - na, de szél nélkül vitorlázni!? Mi mást mondhatnék erről, mint, hogy hozzávetőlegesen 6 óra alatt sikerült teljesítenünk a  … méteres távot?

Amikor Trieszt felé hajóztunk, még olyan erős szelünk volt - főleg éjszaka -, hogy eszünkbe se jutott volna elvonulni pihenni, viszont a versenyen az se lett volna probléma, ha a legénység nagyja lepihent volna.

Egy ehhez hasonló versenyen ütközni végzetes volna, ezért általában nagyon kell figyelnünk egymásra. A felborulás eshetősége pedig még erős szélben is alacsony, mert minden hajón megvan a lehetőség “reffelés”-re, azaz a fővitorla méretének lecsökkentésére. Ha pedig viharos erejű szél támad, akkor nincs mese, minden vitorlát be kell vonni. (A nagyvitorlát a németből “grósz”-nak, az orrvitorlát pedig “fock”-nak hívják.)

Széllel szemben vitorlázni szintén nem lehet, ilyenkor cikk-cakk mozgást kell végezni egy meghatározott tecnika szerint, amelyet “galks”-nak neveznek a vízi emberek.

Egy évvel korábban, az 50. jubileumi versenyen kb. 3 ezer hajó indult, de általában 2-2,5 ezer vitorlás szokott egy-egy ilyen eseményen összejönni. Helyszíni eredményhirdetés nincs, viszont utólag feltöltik az internetre az eredményeket, ahol meg lehet tekinteni. A versenybíráknak nincs egyszerű dolguk, hiszen előfordul, hogy szinte egyszerre fordul 100-150 hajó. Az 51. bajnokságot a fiatal szlovén versenyző, Gašper Vinčec nyerte, “Way of Life” nevű vitorlásával.

A verseny végeztével ottmaradtunk még néhány napig, élvezni az ilyenkor szokásos hangulatot. 


A versenyeken a hajóvasalatoknak is bizonyítaniuk kell, mert, ha a legkeményebb megpróbáltatások közepette véletlenül “elszáll” valamelyik, akkor akár az árbóc is kitörhet. Szerencsére velünk nem történt meg ilyesmi, és a Menet-Trend NONOX hajóveretei és kiegészítői amúgy is kiváló minőségű, megbízható termékek, amelyeket csak ajánlani tudunk másoknak is.


*Barcolana Regatta: a szervező intézményről elnevezett, 2019-ben Guiness Világ Rekordot felállított vitorlás versenysorozat. A szervező: Società Velica Barcola Grignano 


Online brosúra letöltése | Nyomtatott brosúra megrendelése | Sodronyos felmérés